Na een internationale carrière in sales en lobbying, is Syntra Bizz-docent Tom Van Dorst al zo’n 10 jaar actief als trainer in sales, communicatie en management. Met zijn brede (glimlach en) ervaring stelt hij cursisten op hun gemak, en laat hij groepen zonder weerstand resultaat boeken.
Het is belangrijk dat iedereen op zijn gemak kan zijn.
Tom bouwde een carrière op in de verkoop. Over de jaren heen groeide hij van sales executive naar sales account, key manager en salesmanager, vooral in de wereld van media en IT-telecom. Als zelfstandig consultant bij een internationaal bedrijf dat financiële landenreportages maakte, deed hij wereldwijd lobbywerk op hoog niveau. Toen hij de opdracht kreeg om ook high potentials op te leiden, ontdekte hij zijn passie voor het geven van trainingen.
Ondertussen is Tom al zo’n 10 jaar zelfstandig trainer, coach en consultant. Hij krijgt veel respect voor wat hij in groepen bereikt. Hij is natuurlijk van veel werelden thuis, maar ook in persoonlijk contact is hij sterk. De ‘klik’ is er snel.
”Ik stap niet altijd als trainer een bedrijf binnen. Soms kom ik voor een consulting-opdracht, en leidt dat uiteindelijk tot een coaching- en/of trainingstraject. Dat is dan uiteraard geweldig, ik hou van trajecten met een langetermijneffect.”
“Dit is een masterclass voor mensen in de B2B-sales. Het vroegere ‘push’-verkoopmodel sterft uit. Professionele aankopers gaan via nieuwe media eigenhandig op zoek naar wat ze nodig hebben. Salesbezoeken worden afgeblokt en daar sta je dan als verkoper. Meer en meer verkopers moeten werken aan een vertrouwensband en uitgroeien tot een ‘adviseur’ die echt betrokken is. Ik zorg ervoor dat je via verschillende formules bouwstenen en inzichten meekrijgt die je helpen om dat vertrouwen te winnen en waard te blijven. Het is een opleiding met veel dynamiek, die inspeelt op de realiteit van de deelnemers en waarbij je met elkaar meegaat in de actie. We gebruiken veel humor en oefenvormen. Niet iedereen kan zich ‘smijten’, en daar hebben we respect voor. Dan werken we bv. in kleinere groepjes, of zetten een fluisteraar in. Het is belangrijk dat we op een manier werken waarbij iedereen op zijn gemak kan zijn.”
“Bij deze masterclass zorg ik ervoor dat je helemaal thuis bent in de vele (nieuwe) mogelijkheden van LinkedIn, dat je weet hoe je te profileren als expert en relevante relaties uit kan bouwen. Hoe gebruik je een account? Welke instrumenten helpen om leads te vinden en om te zetten? Wat zijn de gratis en betalende mogelijkheden? Ik toon je hoe Sales Navigator jouw ‘social selling index’ berekent. We bekijken ook de professionele kant van Facebook, want 15 à 20% van de accounts daar zijn al B2B.”
“Klanten zijn bereid een prijs te betalen voor je product of dienst die correct aanvoelt. Daarom moet ook jij geloven dat jouw prijs de juiste is. Dit thema is herkenbaar voor ons allemaal. Zowel in het professionele als in het persoonlijke leven krijgen we te maken met momenten van ‘onderhandeling’. Serieus business dus, maar in deze opleiding wordt heel wat afgelachen bij het zoeken naar de balans tussen vragen en geven!”