verkopen

Verkopen in een recessie

2023 is gestart zoals 2022 is geëindigd: in een (milde) recessie. De hogere loonkosten, stijgende grondstofprijzen en problemen met toeleveringen zijn actueel. De KMO-Barometer staat op negatief met pessimistische verwachtingen rond laattijdige betalingen en cash-flow. Maar ‘elk nadeel heb z’n voordeel’ zei wijlen Cruijff en misschien kan je 2023 aanwenden om nieuwe verkoopstrategieën aan boord te brengen of kostenbesparende ideeën uit te testen. Wij zetten je graag op weg met deze 5 tips en koppelen deze aan interessante opleidingen die je kan volgen in open programmatie of via een incompany training.

Tips voor verkopen in een recessie

  1. Focus op waarde
    Benadruk de waarde van je product of dienst. Wat doe je anders of beter dan de concurrentie, hoe kan je de verwachting van je klant overtreffen? Check de cluster Algemeen management en Marketing.
  2. Ken je klant door en door
    Segmenteer je klanten in verschillende doelgroepen (persona’s) en gebruik automatiseringstools om je communicatie af te stemmen op de noden en wensen van subgroepen of individuen. Vermijd eenheidsworst. Brainstorm ook rond nieuwe markten of klantsegmenten. Check de cluster Algemeen management en Marketing.
  3. Verlaag je kosten
    Voorkom lage marges, identificeer onnodige kosten of zoek actief naar manieren om kosten te reduceren. Denk daarbij aan automatisering, outsourcing, strategische allianties met andere ondernemers bijvoorbeeld voor inkoop, thuiswerk om kantoor- of energiekost te besparen. Check de cluster Financiën en Algemeen management.
  4. Motiveer je verkoopsteam
    Verkopen is topsport. Net als bij topsport is de prestatie in verkoop sterk afhankelijk van alle factoren die er toe bijdragen dat de verkoper ‘lekker in zijn vel’ zit. Je kan hen motiveren door hen te trainen, uitdagende doelen te stellen en/of successen te vieren. Check de cluster Sales.
  5. Gebruik digitale marketingkanalen in je voordeel
    Bereik je doelgroep op de kanalen waar ze zich bevinden. Je kan gericht targeten en bovendien zijn de online resultaten beter meetbaar. Leads en klanten laten digitale sporen na waar je handig kan op inspelen met remarketing. Check de cluster Digitale marketing.

SyntraBizz biedt trainingen in open programmatie aan of als incompany training voor verschillende medewerkers in een organisatie. Bij deze laatste bepaal je zelf de inhoud, vorm en locatie in functie van de opleidingsnoden in je bedrijf.

"De tijd van de typische verkoper is al lang gepasseerd. Klanten hechten in deze tijden meer belang aan authenticiteit en integriteit van de verkoper. De verkoper moet een expert zijn én oog hebben voor de hele klantenbeleving in het salesproces. Via onze trainingen op maat van jouw verkopers, schroeven we hun skills en inzichten bij op/voor deze nieuwe verkoopstechnieken."

- Debbie Van Gossum, Teamleader Syntra Bizz

Syntra Bizz Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij Syntra Bizz

Naar alle artikels
Artikel

Stad Antwerpen innoveert met hulp van Syntra Bizz

In 2019 publiceerde de stad Antwerpen een openbare aanbesteding voor opleidingen voor het onderhoud van technische voertuigen. Uit alle kandidaten werd Syntra Bizz gekozen als winnaar, zowel op basis van prijs als van kwaliteit. Sindsdien verzorgen we, en dit al tot 2024, alle opleidingen van de Stad Antwerpen gelinkt aan het onderhoud van voertuigen.

Artikel

Syntra Bizz faciliteert jouw opleidingsbeleid

Komen onderstaande situaties jou bekend voor?

  • Je steekt veel energie in het opzetten van een opleidingsbeleid
  • Je verliest veel tijd door alle administratie die bij opleidingen komt kijken
  • Je wil opleidingen beter afstemmen op de voorkennis van medewerkers
  • Je wil de effectiviteit van opleidingen beter kunnen evalueren

Doe een beroep op de expertise van Syntra Bizz. Door een netwerk van 1000 docenten, faciliteiten op 3 campussen en een straf team kunnen wij eender welk opleidingsaanbod integreren.

Artikel

SyntraBizz, de b2b-afdeling van Syntra AB, breidt uit met nieuwe opleidingslocaties in Sint-Niklaas en Gent

Bedrijven investeren in opleidingen om diverse redenen. Het draagt bij tot efficiënter werken en het zorgt voor uitdaging en werkgeluk. Naast een groeiende open programmatie, organiseren we jaarlijks meer dan 400 bedrijfsinterne opleidingen. Om de stijgende vraag in de markt op te vangen en onze expansie verder te ondersteunen, voegen we twee nieuwe opleidingslocaties toe aan onze regio. Voortaan kan je ook een SyntraBizz-opleiding boeken bij Meetdistrict in Gent (Ghelamco arena) en bij het Bedrijvencentrum Waasland in Sint-Niklaas.

Artikel

Training op maat van elke organisatie / elk individu

Het tijdperk van levenslang leren is aangebroken. Kennis en vaardigheden kunnen nu een leven lang worden verworven en verbeterd. Opleiding is niet langer een one-size-fits-all-ervaring, maar eerder toegesneden op de behoeften van elk individu.