Tips voor verkopen in een recessie
- Focus op waarde
Benadruk de waarde van je product of dienst. Wat doe je anders of beter dan de concurrentie, hoe kan je de verwachting van je klant overtreffen? Check de cluster Algemeen management en Marketing. - Ken je klant door en door
Segmenteer je klanten in verschillende doelgroepen (persona’s) en gebruik automatiseringstools om je communicatie af te stemmen op de noden en wensen van subgroepen of individuen. Vermijd eenheidsworst. Brainstorm ook rond nieuwe markten of klantsegmenten. Check de cluster Algemeen management en Marketing. - Verlaag je kosten
Voorkom lage marges, identificeer onnodige kosten of zoek actief naar manieren om kosten te reduceren. Denk daarbij aan automatisering, outsourcing, strategische allianties met andere ondernemers bijvoorbeeld voor inkoop, thuiswerk om kantoor- of energiekost te besparen. Check de cluster Financiën en Algemeen management. - Motiveer je verkoopsteam
Verkopen is topsport. Net als bij topsport is de prestatie in verkoop sterk afhankelijk van alle factoren die er toe bijdragen dat de verkoper ‘lekker in zijn vel’ zit. Je kan hen motiveren door hen te trainen, uitdagende doelen te stellen en/of successen te vieren. Check de cluster Sales. - Gebruik digitale marketingkanalen in je voordeel
Bereik je doelgroep op de kanalen waar ze zich bevinden. Je kan gericht targeten en bovendien zijn de online resultaten beter meetbaar. Leads en klanten laten digitale sporen na waar je handig kan op inspelen met remarketing. Check de cluster Digitale marketing.
SyntraBizz biedt trainingen in open programmatie aan of als incompany training voor verschillende medewerkers in een organisatie. Bij deze laatste bepaal je zelf de inhoud, vorm en locatie in functie van de opleidingsnoden in je bedrijf.