De opleiding KMO-Management in de praktijk is een doorgedreven 12-daagse training voor ondernemers, zelfstandigen, zaakvoerders en management binnen een KMO.

Ondernemers die er bewust voor kiezen om te investeren in nieuwe inzichten, vaardigheden, technieken en strategieën om betere resultaten te behalen en hun onderneming stevig te laten groeien.

Ze start op dinsdag 9 november 2021 in campus Antwerpen van Syntra Bizz.

Waarom is deze 12-daagse opleiding iets voor jou?

We frissen jouw reeds verworven kennis op, we scherpen jouw methodieken aan in functie van de huidige (digitale) markt.  Na deze 12 dagen hard werken ben je helemaal klaar voor een nieuw hoofdstuk. Je bent regelrecht opgeladen om met heel wat energie en frisse én verfrissende ideeën er tegenaan te gaan in deze snel veranderende wereld.

Dit is een unieke kans om jouw onderneming een boost te geven.

Een korte samenvatting van de thema's die in deze 12-daagse opleiding aan bod komen:

  • Deel 1 – Introductie, focus op onze onderneming (1 dag)
  • Deel 2 – Ondernemen en leiding geven - Leiderschapsstijlen, leader ship, motiveren en inspireren (2 dagen)
  • Deel 3 – Sales: verkoopdoelstellingen, verkoopstrategieën, verkooptechnieken (2 dagen)
  • Deel 4 – Marketing: basics van marketing, actuele en digitale marketing (2 dagen)
  • Deel 5 – HR: de juiste mensen vinden én houden, hoe een topteam uitbouwen en dit blijven motiveren (2 dagen)
  • Deel 6 – Finance: basics van finance, financiële gezondheid (2 dagen)
  • Deel 7 – Afsluitende module: keynote-sessie van Arnoud Raskin (StreetwiZe) over hoe skills van straatkinderen ons leren te overleven in een een snel veranderende wereld inclusief een terugkoppelsessie, met panelsprekers, cases, versterkend netwerken (1 dag)

Op de afsluitende dag organiseren we key-note sessie door Arnoud Raskin (StreetwiZe). Tijdens deze keynote belicht Arnoud de noodzaak van verandering vanuit een algemeen maatschappelijk standpunt en laat hij zijn publiek op een andere manier naar verandering kijken. Vanuit het StreetwiZe standpunt formuleert hij een op de vraag ‘Why Change?’. Van bij het begin neemt Arnoud zijn publiek mee in dit verhaal en deze overtuiging. Doorheen zijn verhaal voel je de energie en zie je heel concreet de vertaling van de Street Skills naar een concrete situatie – met name Mobile School/StreetwiZe.

Schrijf je in voor de gratis webinar op 20 oktober 2021 om 19 uur

Webinar

Wil echt weten waarom deze 12-daagse opleiding echt iets voor jou is? Schrijf je dan in voor het gratis webinar op woensdag 20 oktober 2021 om 19 uur.

De docenten van deze opleiding, Sandra, Karina, Ben en Kristof houden een panelgesprek onder leiding van moderator Olivier Schalbroeck. Hierin lichten zij een aantal tipjes van de sluier op van wat in deze opleiding binnen hun vakgebied aan bod komt. Zij leggen ook linken tussen hun onderlinge specialiteiten, zoals bv. de verhouding tussen sales, marketing en HR maar ook tussen o.a. HR, finance en sales.

Tijdens de uitzending kan je via een chatbox jouw vraag of vragen stellen. 

Schrijf je in voor de gratis webinar op 20 oktober

Praktische info

Deze opleiding is een aanrader voor iedereen die aan het roer staat van een kleine of middelgrote onderneming.

We beperken bewust het aantal plaatsen. We garanderen immers een persoonlijke aanpak en maken tijd voor de vragen en eigen situaties van iedere cursist. We willen trouwens ook van elkaar leren.

De deelnameprijs voor 12 dagen opleiding bedraagt 2.250 € excl. BTW (of 2.722,50 € incl. BTW). Hierop kan je tot 30% tussenkomst (of 675 €) vragen via KMO-Portefeuille. Uiteraard zijn drankpauzes en broodjeslunches in de prijs begrepen.

De lessen gaan steeds door in Campus Antwerpen van Syntra Bizz, Borsbeeksebrug 32 te 2600 Berchem (site Post-X, vlakbij het treinstation van Berchem), iedere dinsdagavond van 9 november 2021 tot en met dinsdag 8 februari 2022.

 

Meteen inschrijven voor deze 12-daagse opleiding? Klik hier

Een korte inhoud van de opleiding

Dag 1 – Introductie, focus op onze onderneming. Business & Strategie.

Tijdens deze eerste dag staan we stil bij onze onderneming. 

Lang geleden zijn we gestart vanuit onze passie. Waar staan we nu met onze onderneming? We vertrekken vanuit onze doelstellingen, missie, visie en strategie. Hoe goed kennen we onze eigen onderneming?

We nemen onze activiteiten onder de loep, onze routine, onze mindset en wat zijn de spelregels voor succes in onze business.

Dag 2 en 3 – Ondernemen en leiding geven

In deze module gaan we van start met de basisprincipes. Hoe kunnen we perfect communiceren en vooral strategisch communiceren? Hoe briefen we medewerkers briefen, hoe overtuigen we hen, hoe leggen we contacten?

Daarna gaan we dieper in op de essentie van managen en leiderschap. Wat is onze gedragsstijl en die van onze medewerkers?  Wat is persoonlijkheid, hoe motiveren en inspireren we en hoe geven we leiding?  De verschillende stijlen van leidinggeven komen aan bod. Heerst er een feedbackcultuur in onze organisatie? Hoe bouwen we een team? Wat zijn de taken van het management? We gaan samen met de andere deelnemers op zoek naar hindernissen en reiken tools aan om deze aan te pakken.

Sales

Dag 4 en 5 – Sales

Doorheen deze twee dagen gaan we door de kwaliteiten en processen van een sterk verkoper én de kwaliteiten en processen die nodig zijn voor een doordacht sales management

We bekijken de praktische kant als verkoper met technieken om je verkoop te stimuleren. Langs de managementzijde leren we processen en strategieën om je sales te optimaliseren.

We gaan dieper in op de essentie van het verkopen, de verschillende verkoopmodellen en hoe je je verkoop kan automatiseren, leads kan verzamelen en de verkoop kan stimuleren door het opstellen van actieplannen, funnelmanagement en timemanagement.

Dag 6 en 7 – Marketing

Marketing

Enkel een doordachte marketingstrategie leidt tot betere resultaten. Marketing is de brandstof voor je verkoop, de motor van je onderneming.

In deze module geven we inzichten en tools om je bedrijf, diensten of producten juister en beter te positioneren. Alle belangrijke ingrediënten voor de marketing van je KMO komen aan bod: hoe bouw je een marketingstrategie, hoe maak je een marketingplan, wat is de ideale website of de juiste aanpak van social media?

Hoe zet je je marketingacties en digitale marketing in? Je krijgt inzicht in je markt en je zal kunnen nagaan of je marketing futureproof is. Kortom, we hanteren geen ingewikkelde theoretische modellen, maar handvatten om op een gerichte manier meer uit je marketing te halen voor je organisatie.

Dag 8 en 9 – HR

Tenzij je als eenmanszaak aan de slag bent, ben je als ondernemer afhankelijk van je personeelsleden om jouw doelen en resultaten te bereiken. 

Hoe beter de medewerkers aansluiten bij wat jij belangrijk vindt, hoe beter ze weten wat er van hen verwacht wordt. En hoe beter ze hun functie uitvoeren, zoveel te gemakkelijker kan jij je vooropgestelde resultaten behalen en groeien met jouw onderneming.

In de sessies over HR kijken we op een praktische manier naar de belangrijkste aspecten van een goed HR-beleid. Dus geen grote theorieën of modellen maar wel praktische tools om meteen toe te passen binnen jouw onderneming en een winnend team te vormen of te versterken. 

Dag 10 en 11 – Finance

Finance

Meten is weten. Maar weet je wat en hoe je moet meten om te weten of jouw bedrijf gezond is? Of dat van jouw concurrenten? 

Een onderlegd ondernemer is er twee waard. Na deze training lees je probleemloos jouw eigen balans en die van jouw concurrenten. Je koppelt liquiditeit aan de dagelijkse uitgaven en solvabiliteit aan de investeringen die jouw bedrijf doen groeien. Je leert dat belastingen onvermijdelijk zijn, maar dat je de invloed van belastingen op de dagdagelijkse werking van jouw onderneming wel kan beperken. 

Je ontdekt hoe jouw leveranciers jouw bank kunnen worden en jou kosteloos krediet verschaffen. En je ontwikkelt een meesteroog voor de financiële toestand van jouw concurrenten zodat je weet wanneer het juiste moment is gekomen om toe te slaan.

Dag 12 – Slotdag

De laatste sessie is een afsluitende terugkoppelsessie. Hier nodigen we een collega-ondernemer uit met een specifieke “case” als keynote speaker. 
We sluiten af met versterkend netwerken en blikken terug op de aangereikte materie.  

Je bent ook te gast op de keynote sessie van Arnaud Raskin. Tijdens deze keynote belicht Arnoud de noodzaak van verandering vanuit een algemeen maatschappelijk standpunt en laat hij zijn publiek op een andere manier naar verandering kijken.

Dit zijn jouw docenten

Ben Toremans

Ben Toremans 

Ben startte - na zijn studies Communicatie en Marketing - zijn carrière als zelfstandig ondernemer. Bijna 14 jaar lang leidde hij een bedrijf in Marketingcommunicatie & Audiovisuele Producties. Sinds 2014 is Ben actief binnen het domein van HR, Coaching, Leadership Development & Executive Search (Headhunting). Dit doet hij o.a. voor een Internationale Zweedse HR Groep.

Hij doceert Communicatie, Marketing, Sales, HR & Business gerelateerde vakken aan de PXL Hogeschool in Hasselt als Lector en aan de Syntra opleidingscentra van Antwerpen en Leuven.

Hij doceert de modules rond missie, visie en strategie, ondernemen en leidinggeven en marketing. Bovendien is hij de spildocent van de opleiding en is hij steeds beschikbaar voor vragen.

Sandra Deboes

Sandra Deboes

Zij is zaakvoerster van HR voor Kmo's. Sandra studeerde af als bedrijfspsychologe en rolde de HR-wereld in bij ADMB. Ze gaf HR-advies op maat, had goede klantencontacten met kmo’s en liet haar rekruteringskantoor stabiel groeien.

Na een HR-parcours van 15 jaar, gooide Sandra het over een heel andere boeg. Ze stapte bewust uit de corporate bedrijfswereld. In 2010 nam zij de beslissing om mee in de familiezaak in te stappen met als doel de onderneming opnieuw rendabel te maken en klaar te stomen voor de 21ste eeuw. De volledige werking werd geoptimaliseerd, van salesprocessen en HR-beleid tot de boekhouding en de administratie. Zij doceert de module HR.

Karina Jacobus

Karina Jacobus

Zij is zelfstandig marketing- en sales consulent. Ze heeft haar carrière opgebouwd als sales manager bij bedrijven zoals Roularta, Unibind, Basic Fit en Bisnode. Intussen heeft ze al meer dan 15 jaar ervaring in marketing en sales. In 2018 besliste ze om haar kennis op een praktijkgerichte en enthousiaste manier over te brengen naar cursisten. Zij doceert het gedeelte rond sales.

Kristof Willekens

Kristof Willekens 

Hij was o.a. fiscaal adviseur op de studiedienst van UNIZO. Daar schreef hij meerdere dossiers over administratieve vereenvoudiging, een efficiënte(re) overheid en als magnum opus het dossier over een vennootschapsbelasting van 20% voor kmo’s.

Sinds juli 2018 is hij zelfstandig adviseur fiscaliteit en ondernemerszaken. Hij doceert de module finance.

Arnaud Raskin

Arnoud Raskin 

Arnoud vertelt zijn persoonlijke verhaal - over 20 jaar werken met straatkinderen en het zien en grijpen van kansen om positieve impact te creëren.

Hij is oprichter van StreetwiZe en inspireerde al heel wat bedrijven (waaronder VRT en KBC) met zijn uniek verhaal.