Duur en data
  • Enkel op maat, vraag je offerte
Locatie
  • Nog te bepalen
Kenmerken opleiding
  • Attest van lesvolging
Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille
  • opleidingscheques

  • Unizo korting

Over de cursus

Ben je actief als administratief medewerker en wil je je vaardigheden uitbreiden om een breder takenpakket voor je rekening te kunnen nemen? Als management assistant ben je nauw betrokken bij het bestuur van het bedrijf, waar je jouw administratieve en organisatorische vaardigheden ten volle kan benutten. Je bent het aanspreekpunt voor diverse vragen en weet voor elk probleem steeds een snelle en effectieve oplossing te bedenken.

Deze opleiding leert je alle technieken om door te groeien in je carrière. We leggen de focus op de dagelijkse taken van een Management assistant, maar bekijken daarnaast ook andere competenties. Assertiviteitstraining, omgaan met stress, een overzichtelijke planning opstellen; het komt allemaal aan bod.

Zo sta jij sterk in je schoenen om je talenten verder te ontplooien en te groeien in je carrière. 

Programma

1. Communicatieve en sociale vaardigheden (4 sessies)

Leerinhoud

  • Aandachtspunten in de omgang met anderen in de werksituatie
  • Hoe kom je op voor jouw mening?
  • Hoe "neen" durven zeggen?
  • Kritiek geven en krijgen op een constructieve manier
  • Hoe geef je kritiek?
  • Hoe ga je om met het krijgen van kritiek?
  • Hoe reageer je op een compliment?
  • Hoe reageer je bij meningsverschillen en discussies?
  • 5 stappenplan om steviger in jouw schoenen te staan, jouw zelfvertrouwen te vergroten
  • Anderen ook een kans geven (niet enkel jouw eigen ideeën doorduwen)
  • Leren luisteren
  • Een standpunt duidelijker formuleren
  • Leren ingrijpen in (wanordelijke) vergaderingen, ook als niet-voorzitter
  • Conflictsituaties durven aangaan

2. Tijdsbeheer en planmatig werken (2 sessies)

Leerinhoud 

  • Tijdsbeheer
  • Hoe maak je jouw taken overzichtelijk?
  • Prioriteitenmatrix: Hoe bepaal je prioriteiten? Het verschil tussen dringend en belangrijk.
  • Hoe pak je tijdverslinders aan?
  • Hoe ga je om met werkdruk?
  • Projectorganisatie
  • Verschillende methodes van projectmanagement (watervalmethode, cyclische methode)
  • Waarom slagen projecten (niet)?
  • Wat is nodig om een project te doen slagen? Hoe een project sturen (budgetteren, samenstellen van een team en aansturen, taakverdeling, timemanagement)
  • Wie speelt welke rol in jouw project?
  • Hoe krijg je mensen mee? Hoe verhoog je het samenwerkingsgehalte?
  • Plannen en faseren
  • Projectbeheersing
  • Voorbeelden van software

3. Werken aan en in een team (2 sessies)

Leerinhoud

  • Leiding geven en delegeren
  • Overzicht en inzicht verwerven in de verschillende leiderschapsstijlen
  • De tactiek van verticale beïnvloeding
  • Basisprincipes van leiding geven
  • Leren delegeren
  • Samenwerken in een team

4. Meer energie, minder stress (1 sessie)

Leerinhoud

  • Hoe kan je tijdig stress herkennen?
  • Welke technieken kan je toepassen om stress te voorkomen?
  • Hoe kan je op een positieve manier met stress omgaan?
  • Leren relativeren
  • Hoe kan je op een constructieve manier met stress omgaan?
  • Jouw eigen kwaliteiten herkennen en gebruiken

5. Omgaan met moeilijke mensen en conflicthantering (1 sessie)

Leerinhoud

  • Omgaan met conflicten
    • Wat zijn conflicten? Oorzaken en beïnvloedende factoren van conflicten.
    • Hoe evolueren conflicten?
    • Van koude naar warme conflicten
    • Van latente tot manifeste, uitslaande conflicten
  • Persoonlijke stijlen in conflicthantering:
    • De verschillende stijlen: kenmerken, voordelen, gevaren
    • Autodiagnostiek: welke stijl is kenmerkend voor jou?
    • Posities in conflicthantering;
    • Communicatietips voor conflicthantering
    • Omgaan met lastige mensen
    • Wat wil de lastige mens aan ons zeggen?
    • Stappen van invloedsbesef
    • Hoe kan je bij lastige mensen hun kijk op de werkelijkheid verbreden?
    • Beïnvloeding van lastig gedrag
    • Ontdekken waar irritaties vandaan komen
    • Inzicht in permanente beïnvloedingen
    • Lastig gedrag leren herkaderen

6. Professionele schriftelijke communicatie (2 sessies)

Leerinhoud

  • Hoe het meest efficiënt noteren tijdens een vergadering?
  • Zakelijke uitnodigingen versturen, handelscorrespondentie;
  • Verslagen en rapporten
  • Aandacht voor de spellingsregels
  • E-mails: hoe beheert je jouw e-mails?
  • Problematiek van de inkomende mail?
  • Kwaliteit van de verzonden mails
  • Het verbeteren van jouw e-mailgedrag;
  • Omgaan met de massa aan inkomende mails;
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap in jouw e-mailbericht goed overkomt?
  • Hoe kan je jouw bericht het beste opstellen?
  • Je stuurt vaak een mail maar je krijgt niet altijd een antwoord 

Voor wie?

Doelgroep

Administratief medewerkers, secretaresses, startende management assistants.

  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€302.50 €250.00

Changemanagement

/4 sessies

  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€477.95 €395.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€477.95 €395.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€302.50 €250.00
  • Campus Mechelen
  • Of op jouw locatie
€193.60 €160.00