Duur en data
  • Enkel op maat, vraag je offerte
Locatie
  • Nog te bepalen
Kenmerken opleiding
  • Professionele bijscholing
Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille
  • opleidingscheques

Marketing voor niet-marketeers: waarom zou je deze opleiding volgen?

Je werkt in het bedrijf regelmatig samen met mensen van de marketingafdeling en zij gebruiken termen en technieken die je niet zo vertrouwd klinken.

Of je hebt zelf een geweldig idee voor een nieuw product of dienst. Dan komt de uitdaging om deze dienst of product in de markt te zetten. Wie is je klant? Hoe kan ik hem bereiken? Je bent dus op zoek naar die ongelooflijke marketingactie zonder dat die een pleegt op je communicatiebudget.

Vakexpert Ben Toremans heeft jarenlange ervaring in marketingafdelingen van kleine en grote bedrijven. Hij is de geschikte coach om jou in acht stappen kennis te laten maken met de inspirerende marketingwereld. Hij leert je de basisprincipes en kneepjes van het vak aan de hand van actuele en boeiende praktijkvoorbeelden. Na deze opleiding beschik je over talrijke concrete marketingtechnieken en bruikbare instrumenten waardoor je jouw marketingactiviteiten gestructureerd en efficiënter kan organiseren.

Programma

Op 3 dagen tijd behandel je deze topics tijdens de opleiding:

1. Rol en belang van marketing

  • Waardeketen van Porter;
  • Winstmaximalisatie via creatie van toegevoegde waarde;
  • Merken versus producten;
  • Marketing: vak en mentaliteit;
  • Wat zijn de marketingprocessen binnen een onderneming?

2. Marketingmix

  • De 7 p’s: prijs, product, plaats, promotie, people, proces, omgeving;
  • De voor- en de nadelen van het marketingmixmodel;
  • Hoe gebruik je het marketingmixmodel in de praktijk?

3. Marktanalyse

  • Onderzoeksprocessen;
  • Vormen van marktanalyse;
  • Bronnen van marktanalyse (zowel intern als extern);
  • Hoe organiseer je een marktonderzoek (draaiboek)?
  • Nuttige onderzoeksresultaten.

4. Segmentering of doelgroepbepaling

  • Hoe bepaal je je markt en je klanten;
  • Klassieke en alternatieve vormen van segmentering;
  • Hoe kwantificeer je segmenten en bepaal je je marktpotentieel?

5. Positionering

  • Hoe plaats je je in de markt?
  • Begrip differentiatie;
  • Hoe bepaal je je USP's?
  • Wat is het belang van en hoe bouw je een sterk merk?

6. Productlancering

  • Het belang van innovatie;
  • Hoe bereid je een productlancering voor?
  • Het principe van innovatiefunnel: idee, ontwerp, haalbaarheid, uitvoering;
  • Risico’s en moeilijkheden;
  • Hoe meet en analyseer je succes of falen.

7. Marketingstrategie en -planning

  • Analyse: SWOT, concurrentieanalyse;
  • Marketingstrategie op lange termijn;
  • Hoe plan ik marketingactiviteiten in?
  • Succesvolle marketingacties.

8. What’s new in the marketing world?

  • Grondige verkenning van evoluties binnen marketing met specifieke aandacht voor digitale marketing, social media, content marketing, Google Analytics, e-newsletters en websites om jouw marketingactiviteiten gestructureerd en efficiënter te organiseren.

Voor wie?

Doelgroep

Iedereen die meer wil weten over de basisfundamenten van de marketing en die concreet wil toepassen in zijn of haar job.

  • Campus Antwerpen
  • Campus Leuven
  • Campus Mechelen
  • Of op jouw locatie
€187.55€155.00
  • Online
  • Campus Antwerpen
  • Campus Leuven
  • Campus Mechelen
  • Of op jouw locatie
€296.45€245.00
  • Campus Leuven
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€187.55€155.00
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€315.00€260.33
  • Campus Leuven
  • Campus Antwerpen
  • Of op jouw locatie
€315.00€260.33